دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1398 - 13:53
سروری در گفتگو با آنا:

سرای نوآوری برای ایجاد یک شبکه منسجم کسب‌وکار دانش‌بنیان راه‌اندازی می‌شود

مدیر مراکز رشد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گفت:سراهای نوآوری باهدف ایجاد یک اکوسیستم برای کلیه اجزای نقش‌آفرین در فضای کسب‌وکار دانش‌بنیان در قالب یک مجموعه راه‌اندازی می‌شود.
کد خبر : 403645

مجید سروری در گفتگو با خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره راه‌اندازی سرای نوآوری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سراهای نوآوری با هدف ایجاد یک اکوسیستم برای کلیه اجزای نقش‌آفرین در فضای کسب‌وکار دانش‌بنیان در قالب یک مجموعه واحد راه‌اندازی می‌شود.


وی افزود: شتاب‌دهنده‌ها، صاحبان سرمایه و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری، مراکز رشد و نوآوری و پارک‌های علم و فناوری در یک مجموعه واحد و با یک مأموریت خاص در قالب سرای نوآوری تعریف می‌شود. سراهای نوآوری با گردهم آوری تمامی عوامل یک کسب‌وکار دانش‌بنیان سرعت و کیفیت لازم را برای راه‌اندازی یک اکوسیستم چابک استارت‌آپی فراهم می‌کند.


سرپرست مرکز رشد و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اظهار کرد: اکنون نیز مراکز رشد و پارک‌های فناوری در حد واگذاری صرف فضای استقرار فعالیت می‌کنند و شرکت‌های دانش‌بنیان به جز خدمات استقرار، سرویس‌های دیگر که شاید بعضاً اهمیتی بسیاری هم در راه‌اندازی کسب‌وکار داشته باشند، دریافت نمی‌کنند. بهترین پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کشور نیز در حد واگذاری دفاتر استقرار به شرکت‌های دانش‌بنیان، ارائه خدمات می‌کنند.


سروری با اشاره به نمونه‌های موفق سراهای نوآوری در کشورهای مترقی بیان کرد: با اینکه مراکز رشد و پارک‌های فناوری بسیاری در جوار دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های مختلف دنیا فعالیت می‌کنند ولی تعداد معدودی از این پارک‌ها و مراکز موفقیت‌های چشم‌گیری به‌دست آورده‌اند و شهرت جهانی برای خود کسب کرده‌اند. علت موفقیت این مراکز مهیا بودن همه زمینه‌های کسب‌وکار اعم از تخصص، فضا، زیرساخت و منابع بوده است.


وی خاطرنشان کرد: یکی از چشم‌اندازهایی که ذیل سراهای نوآوری پیش‌بینی شده، مدارس مهارتی است. باتوجه به آمار رسمی رسانه‌ها بیش از 40 درصد آمار بیکاران کشور به دانش‌آموختگان دانشگاهی مربوط می‌شود و از علت‌های مهمی که امروز این نتایج به‌دست آمده، نبوده مهارت‌محوری و مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها است.


سرپرست مرکز رشد و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌ها و آموزش‌های کاربردی ذیل سراهای نوآوری و ارائه سرویس‌های مشاوره و منتورینگ در اکوسیستم کسب‌وکار از خلاءهای این حوزه به‌شمار می‌روند که با راه‌اندازی سراهای نوآوری این نیازها مرتفع خواهد شد.ایجاد یک بستر برد- برد برای عناصر فضای کسب‌وکار موجب حرکت چرخ اقتصاد دانش‌بنیان خواهد شد و درصورت ضعف عملکرد یکی از عناصر در داخل این فضا، حرکت روبه جلوی شرکت‌ها و کارآفرینان مختل می‌شود. سرای نوآوری برای ایجاد یک شبکه منسجم کسب‌وکار دانش‌بنیان راه‌اندازی می‌شوند.


انتهای پیام/4107/4116/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته